Ozvena z posledného zastupiteľstva
Jedným z prejednávaných bodov (23, alebo 24?) bola téma: Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta Piešťany na obdobie desať rokov. Podľa vyjadrenia niektorého poslanca je to vraj najdôležitejší dokument pre mesto. A práve preto vraj bol v programe zasadnutia aj bod: Zámer spracovania Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja na roky 2015 – 2025. A tu mi nedá sa nezastaviť. Na to, že je to, teda bude, dôležitý dokument pre nasledujúci rozvoj mesta sa celá diskusia dá charakterizovať ako „neurčitá, divná až nepodarená“ a trúfam si tvrdiť, že aj smiešna. A nič na tom nemení ani „technická prestávka“ a následné prejednávanie, aj so závermi. Ale k veci. „Program“ pokladám aj ja za významný dokument. Svojim spôsobom by mal takpovediac kopírovať, zdokonaľovať, nejaký program nového primátora. Mal by to byť dokument, ktorý bude chcieť súčasne aj perspektívne realizovať tie boľavé doterajšie nedostatky a na druhej strane aj úspešné vízie mesta, ktorými súčasná garnitúra by chcela posunúť mesto na vyššie pozície v obraze Slovenska a vďaka kúpeľom aj v medzinárodnom ratingu. A ono sa nám to už v začiatku volebného obdobia začína komplikovať. Vrchnosť odrazu má záujem, okrem iného, dať si urobiť ten spomínaný Program „na kľúč“, ako keby ONI nemali ani šajnu o tom, čo by chceli pre mesto urobiť. A ako keby ten niekto, ktorí to akože urobí na kľúč vedel už teraz viac. Alebo to má byť iba nejaká formalita, niečo formálne, aby, ako je to na Slovensku zvykom – bolo v súlade s platnou legislatívou? Odborný garant projektu (vraj) zaručí kvalitu. Vraj. Namieste je otázka kvalitu čoho? Papiera, úpravy, formy, počtu ľudí, ktorý sa podieľali na spracovaní (vraj do 90 ľudí a s výsledkom takmer 150 strán), teda ľudovo povedané „ aby to pekne vyzeralo“, alebo naozaj obsahu, ktorý bude riešiť naozaj to, čo mesto potrebuje. Ale vrátim sa k rokovaniu:
Už pri otvorení tejto témy vyskakovalo zopár otvorených otázok:
Už pri predkladaní materiálu sa ukazovalo, že rokovať o niečom, keď celá záležitosť nebola dostatočne známa pre poslancov, tak aby jej každý poslanec porozumel nesvedčí o pripravenosti materiálu. Mohlo to byť aj prejavom, bezradnosti , „tápania“ vedenia mesta z dôvodu, že nevedia, čo by malo byť záväzným obsahom (podotýkam – nie formou, obsahom!) a tak chceli využiť zabehaný systém na Slovensku – niečo pekné napísať a natiahnuť to tak, aby sa to nedalo zodpovedne vyhodnotiť. Pripúšťam, že dokonca to mohol byť aj úmysel.
O hodnote doterajšieho „Programu“, alias Stratégie (pre roky 2007 – 2015 som už písal niekoľkokrát, naposledy zhruba v polovici roku 2013 a pre mňa je aj preto úplne nepochopiteľné prečo chcú zainteresovaní doslova kopírovať systém prípravy, ktorý sa ukázal ako úplne nedostatočný a navyše má platnosť do roku 2020)
Podľa zainteresovaných by boli najradšej, keby sa nejaký Program znovu dať vyrobiť takpovediac „na kľúč“. Čo svedčí iba o základnej neznalosti tvorby podobných dokumentov. Funkčných a ambicióznych. Ďalej. Pri príprave Programu (alebo Stratégie) sa objavil cena vraj 1500 € za projekt. Som presvedčený, že za takúto cenu, od „dodávateľa“ to môže byť iba presne ten typ roboty, ktorý je spomenutý vyššie. Slovenský.
Podstatné bolo v diskusii, až na výnimky, asi iba to, aby projekt vraj spĺňal predpísanú formu a mesto sa pustí iba do „vysúťaženia“ externej firmy, ktorá to vykoná. O všelijakých vysúťažených projektoch na Slovensku a ich priebehu by sa dali napísať romány. Alebo horory. Nie to je podstatné, čo potrebujeme „vysúťažiť“, ale vraj dôležité je „zasúťažiť si“. Rovnako niektoré vyjadrenia typu: ... Tento dokument je veľmi dôležitý pre mesto, a všetky podobné vyjadrenia zásadne nič nehovoriace o obsahu dokumentu bolo počuť od väčšiny diskutujúcich. Čo svedčí naozaj o pomýlenom názore na - aj na tento typ projektu. Zároveň, keďže z princípu pokladám doterajší, ten niekoľkoročný, od roku 2007 „dokument“ za úplne zbytočný a z hľadiska prínosu pre mesto pri uvažovanom systéme výroby za „nulový“ je zároveň zaujímavé, že nepoznám odborné, podľa efektívnosti zhodnotenie prínosu doterajšieho „Programu“. Zároveň mi prichádza na um ešte jeden poznatok: pokiaľ do obsahu budú môcť „hovoriť“ poslanci, ktorí sa nejakým spôsobom podieľali na „stavbe“ Programu doterajšieho, je úplne zbytočné očakávať akýkoľvek úspech. Tí všetci sú evidentne vo vleku svojho sebadôležitého uspokojenia „ ..... však sme to vtedy robili tak a tak a tak sa to má aj teraz.....“ Program , ktorý by svojím obsahom spĺňal očakávané kritériá – rozvoj mesta sa musí zásadne robiť inak, nie ako doteraz. A ešte zopár otázok:
- Prečo robiť niečo (navyše čo neviem urobiť dobre) pre obdobie desať rokov? A nie iba na volebné obdobie? A prečo si nedávať reálne ciele v takom časovom limite, ktoré bude môcť mesto vyhodnotiť, teda aké úspešné bolo volebné obdobie? Alebo je to tak lepšie a volebné obdobie bude prebiehať v pokoji a spokojnosti? A nech to vyhodnocujú tí ďalší.
- Prečo je potrebné vypracovať zbytočnosť ale zabalenú v peknom obale? Iba aby z toho bola niečo pekne zabalené?
- Prečo vôbec s takouto v podstate zbytočnou robotou začínať, keď ten starý „program“ platil do roku 2020. Ozaj , prečo sa pôvodný robil na 15 rokov? A tento na desať?
Moja predstava a nielen moja: ako som už tiež niekoľkokrát zdôraznil v minulých príspevkoch je potrebné (aj keď je už asi aj na to neskoro) urobiť materiál, ktorý bude záväzný pre súčasnú garnitúru. A to musí byť úloha iba pre vedenie mesta. Rukávy vyhrnúť a vypracovať základné úlohy, ktoré chce vedenie mesta urobiť. Urobiť(!), nie o nich hovoriť. A jedna z možných ciest je urobiť, takpovediac „Ideový zámer“ (návrh – čo chceme!!) – aké úlohy bude mesto, vedenie mesta chcieť urobiť, čo vedenie mesta, chce urobiť pre mesto, a práve v tomto volebnom období (a prípadne čo chce urobiť pre mesto aj presahom, dopadom pre nasledujúce volebné obdobie) – a práve toto malo tiež vychádzať, byť hlavné motto s ktorým išiel, teda aj mal ísť nový primátor do boja o primátorský post. A až tento, nazvem ho Ideový zámer môže slúžiť na peknú zákonne-legislatívno-formálnu požiadavku na výrobu nejakého Programu. A trebárs aj nie na jeden, aj na dva „kľúče“. No, ako sa zdá, ani z tohto nič nebude. Ani z tohto mraku nebude pršať. A všetko pravdepodobne bude „postarom“.
Ďaľší, akože „vzorový“ postup bol uplatnený aj pri posudzovaní „ veci – Letisko“. Väčšina mala v diskusii plné ústa dôležitosti (oddlženia), turistického významu, opodstatnenia, dôležitosti a čo ja viem ešte čoho namiesto manažérskeho prístupu – požiadavky na realizáciu nového myslenia a zvolenia takej podmienky oddlženia, ktorá bude hovoriť o cieľovom riešení – aby letisko bolo schopné na seba zarobiť. Teda pardon, až na jedného - dvoch poslancov, ktorí tomu problému aj rozumeli.
A ešte jeden. Cyklocesty, cyklochodníky. Na schvaľovanie sa chodí, malo by sa - s nejakým návrhom, projektom. To je to podstatné. Ako to urobiť a nie s neurčitými informáciami, s ktorými poslanci nič nedokážu urobiť. Logicky. To by tiež mala byť robota pre vedenie mesta.
A na záver malá myšlienka. Na zasadnutí sa objavila malá skupinka ľudí v zelenom „drese“, ktorí mala na chrbte nápis „Ľudová strana – naše Slovensko“. Nepochopil som! To znamenalo, že chcú aby naše Slovensko bolo ich? Ale veď od 89-tého chce stále niekto na tomto Slovensku, aby Slovensko bolo (iba) jeho. Boh ochraňuj Slovensko!