Zimná prechádzka
Dnes som si urobil viac-menej povinnú prechádzku po meste. Pri teplote okolo nuly sa celkom dobre šlo a okrem myšlienok na rôzne „moje“ témy som si musel všimnúť aj dosť oznámení, nápisov: „Na prenájom, Na predaj, For sale, voľné byty“, Na viacerých budovách v meste. Na môj vkus som ich našiel viac, ako dosť. Začal som uvažovať prečo? Je to trend? Že sa stavia a potom nevyužíva?
Prvá možná príčina tohto javu. Buď sa v Piešťanoch priveľa stavia a potom logicky si to spôsobili podnikavý jedinci sami, keď bez uvažovania si mysleli, že tu – u nás v Piešťanoch je „kopa“ možností na zriaďovanie kancelárií a potrebných bytov pre nových, nazvem to, niečo ako zamestnancov. Alebo
je tu druhá príčina. Ľudia a podnikatelia majú priveľa voľných prostriedkov a tak si povedali, že takýmto spôsobom môžu si aspoň na nejakú dobu môcť – poviem to tak ľudovo, „uliať“ financie a prečkať toto aj v Piešťanoch nepriaznivé obdobie. Teda v oboch prípadoch ide tento jav na tričko samotných podnikateľov.
Je tu však aj tretia príčina. A ja jej prikladám najväčšiu váhu a pokladám ju za veľmi pravdepodobnú. A tou je neexistujúca rozvojová stratégia mesta. Stratégia, podľa ktorej by aj podnikatelia, stavitelia mohli predvídať, poznať zámery mesta. a podľa toho vedieť, akým smerom sa uberá rozvoj, čo sa dá očakávať a čo bude preto, aby podnikateľ mohol, na jednej strane profitovať z rozvoja mesta, na strane druhej bude mať profit mesto z toho, že podnikateľ bude odvádzať vyššie dane, pretože bude a plus zamestnanosť. . . ale toto by mal predsa poznať aj občan, ktorý má IQ, dajme tomu aspoň nad osemdesiat. Mal by! Problém je v tom, že úroveň logiky voličov musí pravdepodobne pokrivkávať a že správanie sa voleného funkcionára posudzujú podľa toho – no, trebárs, ako vyzerá, ako hovorí, ako sa správa k dajme tomu dôchodcom - a nie podľa toho ako koná. Situácia to veľmi, veľmi podobná situácii v celom štáte, keď ľudia tiež posudzujú svojho poslanca, politika zásadne podľa toho (kto ktorého) ako múdro sa tvári a prípadne oduševnene hovorí. To, že sa nám tu objavila (jedna) Gorila, možno ako predzvesť celého gorilieho stáda – to je prevažne „zásluha“ tých, čo uverili. Vrátim sa však k Piešťanom. Vedenie mesta a to znamená iba vedenie mesta, nie napríklad zastupiteľstvo, je plne zodpovedné za situáciu, že mesto postupne skĺzava do pozícií, kde to bolo ešte začiatkom deväťdesiatych rokov nepredstaviteľné. Laicky povedané „význam Piešťan“ je – podľa výsledkov a oficiálnych štatistík tam, kde sme to určite nečakali. Dosť miest nás „preskočilo“ – aj v kvalite života, aj v povesti, aj vo význame. Iba mi to nevidíme. Zaručene tu nepomôže zakladať nejaké nové regionálne, alebo iné združenia na podporu turistického ruchu. Tu pomôže iba začať naozaj „odborne pracovať“ na rozvoji turistického ruchu. Ja som presvedčený, že by bolo múdre pre vykazovanie efektívnosti vykazovania úspechov manažmentu mesta (pri vykazovaní) očistiť činnosť mesta od kúpeľov, ktoré nie sú výsledkom úspešnosti manažmentu mesta, skôr božím darom pre všetkých chorých a aj obyvateľov mesta - a podľa toho posudzovať výsledky úspešnosti mesta.. Začať skutočne pracovať, minimálne aspoň na úrovni svojho platu, krízou vôbec neukrátených. A začať pochopiteľne od najvyšších manažérskych miest. V tejto súvislosti ma napadá jedna doslova morbídna predstava – aj v Maďarsku sú domáci spokojný, aj v Seredi si myslia, že majú pokoj, aj v Jarovniciach (v osade) sú vysmiaty a šťastný, aj tu nás mestom „regulované“ médiá presviedčajú že sme na tom jedinečne a máme iba bežné javy, prípady a príbehy . . . aj na Titanicu sa zabávali a nevedeli.
Aj na Slovensku sme verili a veľa ľudí ešte verí.